Zelf verse Patat frites bakken


Zelf verse Patat frites bakken
Zelf verse friet bakken, waarom niet?
Het is heel simpel om te doen en dan heb je een veel en veel lekkerder smaak dan friet uit de supermarkten of zelf uit de patatkraam.




Soms informatie over aardappelen<--hier

Ingrediënten:

zetmeelrijke aardappelen (Bloemige aardappelen) ik gebruik C1000 snelschillers aardappelen : kruimig
Zout
Water
Frituurvet of plantaardige olie (rijst olie, zonnebloemolie of arachideolie)

1. Schil de aardappelen en was ze goed. Snijd de aardappelen in reepjes ( een goeie dikte voor friet is anderhalve centimeter. Niet dikker)


2. Leg de reepjes ong. 20-30 minuten in water met zout.

3. Spoel de aardappelreepjes goed af en droog ze met keukenpapier of een schone theedoek.

4. Verwarm de frituurpan op 150-160 graden celsius. Bak de aardappelreepjes in kleine porties 6-10 minuten, totdat ze goudgeel worden. Dat duurt afhankelijk van de dikte van de aardappelreepjes en hoeveelheid in een portie dat je frituurt. Dit noem je voorbakken.


5. Laat de friet minimaal 30 minuten uitlekken en afkoelen in een schaal. Verhoog ondertussen de temperatuur van je frituurpan naar 180 graden.

6. Bak de friet in de frituurpan totdat deze goudbruin zijn (afhankelijk van hoeveelheid en hoe lang je ze de eerst keer heb gebakken) dit kan zo’n 3- 6 minuten duren.

7. Zeef de friet uit de frituurpan, dep eventueel met keukenpapier overtollig vet af en bestrooi ze naar smaak met beetje zout. En serveer … Eet smakelijk



Bron : Hoe bak ik Vlaamse friet

Ga naar  Thaise ingrediënten
                Thaise recepten

Reacties

  1. in zonnebloemolie???,zou ik NOOIT doen.
    En ook niet in arachideolie.
    Neem kokosolie,vele malen gezonder dan die rommel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Belangrijk voor frituren is dat je een olie kiest met een hoog rookpunt (smoke point).

    Rijstolie heeft een rookpunt van zelfs 254°C
    Zonnebloem olie [Refined], arachideolie [Refined] en kokosolie [Refined] 232°C

    De keuze is geheel persoonlijk voor het kiezen van een olie, maar mijn voorkeur gaat echter uit naar rijstolie.

    zie ook : http://www.blikopnieuws.nl/bericht/20682

    Gezond eten is belangrijk. Dat weet iedereen. Maar de laatste tijd leven mensen ook echt bewuster en kopen ze meer gezonde producten. Rijstolie past helemaal in deze trend, maar deze vrij onbekende oliesoort heeft naast unieke gezonde eigenschappen nog veel meer te bieden.

    King Rice Bran Oil (rijstolie) wordt verkregen uit de vliesjes van Thaise rijst. Rijstolie is over de hele wereld erkend als 'gezondheidsolie'. Deze transvet vrije olie is namelijk rijk aan vitamine E, bevat als enige plantaardige olie de sterke natuurlijke antioxidant Oryzanol en heeft een hoog aandeel aan enkelvoudig onverzadigde vetten. Daarnaast heeft rijstolie een neutrale smaak en een hoog rookpunt. Dit maakt rijstolie perfect geschikt voor salades en marinades, maar vooral voor wokken, roerbakken, bakken, braden en frituren.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts